cph pix
27.09—10.10 2018
KontaktBranchePresseEnglishbuster filmfestival
2

PIX og Soundvenue præsenterer: MADE INDIE USA

05
5
/
09
09
2018
2018
Vi løfter sløret for årets MADE INDIE USA - serien, der stiller skarpt på amerikanske independentfilm. Vi har fanget 10 af de bedste kandidater fra de store festivaler, som kun kan opleves på CPH PIX.

Originaliteten sprudler i Guds eget land, men desværre rammer alt for få amerikanske independentfilm de danske biografer. Derfor præsenterer vi i samarbejde med Soundvenue serien MADE INDIE USA, der sætter fokus på den amerikanske indiescene. Kom og se nyt fra Debra Granik, Paul Dano, prisvindere fra Sundance og South by Southwest og nyt fra nogle af vores yndlingsvenner: Joel Potrykus og Jim Hosking.

WILDLIFE

Instr. Paul Dano

Wildlife

Året er 1960, og Jeanette og Jerry (Carey Mulligan og Jake Gyllenhaal) har det tilsyneladende godt som det unge polerede arbejderklassepar med en dygtig søn, der forguder sine forældre. Men intet er jo perfekt, og da Jerry mister sit job som caddy i golfklubben, krakelerer forstadsidylen gevaldigt. Jeanettes karakter er som skrevet til Mulligans benede skønhed, og det er en smertelig fryd at følge hendes selvudleverende deroute fra pliseret forstadsfrue, da Jerry forlader hende for øllerne, og hun kaster sig i armene på den første, den bedste velbeslåede bejler. Paul Dano, som vi bedst kender fra sine roller i ’LittleMiss Sunshine’ og ’There Will Be Blood’, vinkler sin instruktørdebut fra sønnens perspektiv, og det gør ikke forældrenes deroute lettere at overvære. Miseren opvejes af en smuk sans og sensibilitet for fortiden, og Danos debut vokser i sine bedste øjeblikke til Todd Hayneske højder.

AN EVENING WITH BEVERLY LUFF LINN

Instr. Jim Hosking

An Evening with Beverly Luff Linn

Hører du til tørvetrillerne, der hadede Jim Hoskings debut ’The Greasy Strangler’ (PIX'16), så vogt dig for ’Beverly Luff Linn’. Hosking har skruet ned for kønsdele dyppet i fedt, men op for budgettet og de meningsløse absurditeter i en fuldstændig far out detektiv-, hævn- og kærlighedshistorie om den smukke Lulu Danger, der må gå så grueligt meget igennem for at komme til showet, som bærer filmens titel. Beverly er i øvrigt en gigantisk mand, der har opgivet at tale og nu kun grynter, og Lulu får selskab af lejemorderen Colin, der er på jagt efter Lulus mand og forelsker sig pladask i den blonde femme fatale. Men plottet er det mindste af det hele i denne parade af platte optrin, musikalsk timing og forrygende pointeløse jokes, der understreger, at Hosking er en værdig arvtager til John Waters. Join the cult.

SEARCHING

Instr. Aneesh Chaganty

Searching

’Searching’, publikumsvinder fra Sundance, er ikke bare årets mest opfindsomme thriller. Det er også en af de bedste. Davids 16-årige datter er forsvundet, og da politiets efterforskning ikke rigtig rykker, hacker den fortvivlede far sig ind i hendes MacBook for at finde spor. Og herfra tager historien så ellers både form og fart. Med David foran computeren fortæller den debuterende instruktør Aneesh Chaganty næsten udelukkende gennem alle de skærme, der omgiver os: Laptops, mobiler, tv og overvågningskameraer. Men fremfor at låse filmen i et statisk formeksperiment, giver det den en forfriskende dynamik. ’Searching’ er moderne, opfindsom og forrygende spændende, med et effektivt plot, der aldrig taber sin substans i jagten på digitale fodspor.


NEWLY SINGLE

Instr. Adam Christian Clark

Newly Single

Amerikanske Adam Christian Clark har både skrevet, instrueret og spiller hovedrollen i denne skarpe noir-komedie, der udspiller sig på L.A.s datingscene. Aston (Clark) er en sarkastisk og selvoptaget filminstruktør, der er ledig på markedet igen efter et brud med sin Scientology-kæreste og hendes kultiske familie. Selvom trygheden og komforten måske ikke var så skidt endda. Clark er frygtløs og selvudleverende i den helt centrale rolle, lidt som en ung, samvittighedsløs Woody Allen, der knalder sig fra date til date og bliver stadig mere kynisk og grov i processen. Og alligevel formår instruktøren at give sin karakter sårbarhed og undskyldende charme. Vi kan sgu godt lide ham, rapkæften Aston, der skjuler sin usikkerhed. Og Clark, der udleverer ham med fynd og klem.

LEAVE NO TRACE

Instr. Debra Granik

Leave No Trace 

Debra Granik, der stod bag Bodil-vinderen ’Winter’s Bone’, vender tilbage med en lige så stilfærdigt stærk og uafrystelig skildring af poor white America i ’Leave No Trace’. Enkemanden og krigsveteranen Will lever i skjul for myndigheder og alle andre med sin teenagedatter Thomasin i en lille nationalpark uden for Portland, hvor de samler regnvand, plukker svampe og forsøger at gøre sig så usynlige som muligt. Han skyer i sin posttraumatiske stress omverden, mens hun længes efter den. På overfladen et enkelt dilemma, men i Graniks sikre hånd får det en følelsesmæssig dybde og oprigtighed, der vokser på os hele vejen. Will og Tom spilles fremragende af Ben Foster og 17-årige Thomasin McKenzie, og billederne er magiske. Filmen er ikke i dansk distribution, så fang den her.

THUNDER ROAD

Instr. Jim Cummings

Thunder Road

Jim Cummings har skrevet, instrueret og spiller hovedrollen i ’Thunder Road’, der ikke ligner noget andet på den farverige amerikanske indie-himmel. Den begynder med en ti minutter lang begravelsesscene, hvor betjenten Jim (Cummings) forsøger at tage værdig afsked med sin døde mor, tåkrummende kejtet og afvæbnende oprigtigt, så vi ikke ved, om vi skal grine af ham eller græde med ham. Og præcis det bliver styrken i historien om denne lille bybetjent, der kæmper både med savnet, en igangværende skilsmisse og sine egne uerkendte sociale brister. Cummings er lige så forrygende foran kameraet, som han er sikker bag det, og ’Thunder Road’, der vandt hovedprisen på South by South West, bliver noget så sjældent som en ærlig komedie, der ikke skjuler sig bag latteren, men åbner sig med den.


NIGHT COMES ON

Instr. Jordana Spiro

Night Comes On

En af de gedigne overraskelser på Sundance i år var Jordana Spiros historie om 18-årige Angel, der sparkes ud af ungdomsfængslet med en død mobiltelefon og kulsorte fremtidsudsigter. Tilbage på gaden, hvor hun endte, da lillesøsteren kom i familiepleje, mens deres far – som myrdede deres mor –gik fri og begyndte et helt nyt liv. Overbevist om at hun ikke har noget at miste, tager Angel ud for at finde samme far, rette op på uretfærdigheden og få ro i sindet. Spiro, der er bedst kendt som skuespiller, bl.a. i Netflix-serien ’Ozark’, debuterer som instruktør med et overbevisende drama, der stikker dybere end de fleste coming-of-age-fortællinger. Og som med usentimental oprigtighed og filmisk poesi viser os, at håb og kærlighed eksisterer selv i de mørkeste tider.

RELAXER

Af Joel Potrykus

Relaxer

Joel Potrykus (’Buzzard’ PIX'15, ’The Alchemist Cookbook’ PIX'16) fortsætter med at underminere den amerikanske, kapitalistiske drøm og hylde samfundets slackere. I hans bedste – og mest groteske – film til dato sidder døgenigten Abbie bænket i en sofa, i underbukser, i sin kælderlejlighed og spiller PacMan. Vi er i år 1999, kort før det frygtede millenniumskifte, og Abbie har accepteret den ultimative udfordring: ikke at rejse sig fra sofaen, før han har gennemført ostespillets umulige level 256. Lad os bare sige, han tager udfordringen seriøst. Mens timer bliver til dage – og uger – hiver han i sit joystik og kæmper med personlig hygiejne, uforstående venner, mælk, rottegift og den truende Dommedag. Det er i den grad langt ude, og ikke uden grund, at de på amerikanske festivaler har uddelt brækposer.


MADELINE’S MADELINE

Instr. Josephine Decker

Madeline's Madeline

Josephine Deckers film er gjort af et andet stof, end vi normalt ser på det store lærred, og ’Madeline’s Madeline’, hendes bedste til dato, udspiller sig nærmest et sted mellem fiktion og performance. Madeline har problemer med at tilpasse sig, mener i hvert fald hendes mor (Miranda July fra ’Me and You and Everyone WeKnow’). At te sig som en kat, er f.eks. Ikke en god ide, synes mor, når man som Madeline lige har været indlagt på psykiatrisk. Det synes hendes excentriske dramalærer til gengæld. Og da Madeline åbner sit hjerte for hende, vælger hun at dramatisere alt det på scenen, hun i fortrolighed hører. Deckers metafilm er befriende. Hele dens tilgang til mediet er frisk og nytænkende, og debutanten Helena Howard er en ren åbenbaring som den stærke og progressive teen, der ikke har travlt med at låse sig fast i én identitet.


THE RIDER

Instr. Chloé Zhao

The Rider

Virkelighed og westernmytologi smelter sømløst sammen i Chloé Zhaos ’The Rider’, der skildrer livet i et indianerreservat i South Dakota. Her pakker rodeorytteren Brady bæreposer i et supermarked. På vej mod en lovende karriere kom han alvorligt til skade. Nu vil det være med livet som indsats, hvis han sætter sig i sadlen igen, men når heste og livet i arenaen er hele ens liv, karriere og identitet, er det svært at acceptere. I ulmende varme farver og elegante billeder fanger Zhao den hendøende westernverden, og med usentimental empati tegner hun et næsten poetisk portræt af Brady, som må tage afsked med samme. De medvirkende er i øvrigt alle amatører, der spiller roller, bygget over deres eget liv, og de gør det fantastisk i denne helt unikke film, som har begejstret i både Cannes, Toronto, Sundance og Rotterdam.

MADE INDIE USA

Billetter sættes i salg fra 6. september

Se mere

Få festival i din inbox!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så du aldrig går glip af de seneste nyheder fra PIX.