cph pix
14.—17. november 2019
KontaktBranchePresseEnglishbuster filmfestival
2

WEEKEND fejrer en ny generation af filmskabere

11
11
10
10
2019
2019
Fra den 14. til 17. november slår vi biografdørene op til WEEKEND – et helt nyt festivalprogram centreret om 20 nye spillefilm fra 20 markante talenter.

De 20 talenter udgør festivalens bud på årets mest interessante stemmer fra en yngre generation af filmskabere, der allerede med deres første eller anden spillefilm stjal billedet på filmfestivalerne i Cannes, Berlin, Locarno og Venedig.

Danske talentfilm har altid været kernen på CPH PIX, og det er det også på WEEKEND. Fem af de 20 film er således danske, heriblandt Jonas Arnbys elegante og provokerende hjernevrider ‘Selvmordsturisten’ med Nikolaj Coster-Waldau i hovedrollen, der åbner årets filmfest med gallapremiere i Imperial. Yderligere fire danske film findes i sideprogrammet WEEKEND Specials, hvor 10 særlige film- og festarrangementer indrammer festivalen. Heraf tre fra helt nye danske navne på vej frem og Lone Scherfigs første danske spillefilm i 11 år.

'Selvmordsturisten' af Jonas Arnby

Med 30 arrangementer i alt sætter WEEKEND relevans og overskuelighed først i et skarpt kurateret program, der giver publikum mulighed for at se de værker, der rykker filmverdenen lige nu og her, fra de talenter, der også vil tegne den i morgen.

“Kunsten og fiktionsfilmen har en enestående mulighed for at forholde sig perspektiverende til verden omkring os, og vi oplever, at den i stigende grad gør det. Fiktion handler ikke kun om sig selv, men er i høj grad et spejl på sin samtid, og de talenter, der har øje for det, holder WEEKEND øje med. Vi taler ikke klassisk socialrealisme, men om nye stemmer med ambitiøse visioner for kunsten og dens engagement i virkeligheden”, siger festivaldirektør Tine Fischer.

WEEKEND er første skridt på vej mod et nyt festivalkoncept baseret på talent, relevans og vision, der vil folde sig ud i efteråret 2020.

'Les Misérables' af Ladj Ly
'Disco' af Jorunn Myklebust Syversen
'Honey Boy' af Alma Har'el

20 film fra 20 talenter

Der er nok at tage fat på i verden lige nu, og det politiske engagement er i fokus hos årets 20 talenter – der trods deres diversitet, er fælles om at sætte kunsten i spil for at råbe verden op. Spillefilm er subjektive fortællinger, der søger publikums identifikation, og derfor viser mange film i WEEKENDs program, hvad der sker med os mennesker, når vores samfund er ved at løbe tør for social kapital. Hvordan angst og politisk uro i stigende grad får folk til at beskytte sine nærmeste og lukke grænser, døre og ører om sig selv.

Isolationen går igen fra Daniel Borgmans danske ‘Harpiks’ over Jorunn Myklebust Syversens norske ‘Disco’ til Alejandro Landes’ colombianske ‘Monos’ med hver deres rystende effekt. Sammenhængskraften pibler foruroligende ud af politisk pressede samfund og efterlader desperate hovedpersoner i iranske ‘Son-Mother’, tyske ‘System Crasher’, kinesiske ‘Mosaic Portrait’ og franske ‘TwelveThousand’. Mens de misvedligeholdte politiske strukturer for alvor udstilles i filippinske ‘Verdict’, bangladeshisk-danske ‘Made in Bangladesh’ og franske Ladj Lys eminente Cannes-vinder ‘Les Misérables’, en af årets mest underholdende og præcise politiske film. For alle filmene gælder det, at de går til verden med original kunstnerisk kraft og lyst til at fortælle os deres historier.

Flere af årets film bygger også på en særdeles grundig research, og mange af instruktørerne har en baggrund i dokumentarfilm, men har tyet til fiktionen for at løfte sig over det specifikke og behandle deres emne med kunstnerisk subjektivitet. Det gælder både brasilianske Maya Da-Rin, der har boet seks år blandt oprindelige folk i Amazonas, og har fra deres kultur og kosmologi skabt en fabulerende feberdrøm, ‘The Fever’, der er et slag i ansigtet på præsident Bolsonaros apartheidpolitik. Og italienske Maura Delpero, der har arbejdet fire år på et hjem for nonner og enlige teenagemødre i Buenos Aires, mens hun samlede indtryk til sin socialpolitiske film om moderskab, ‘Maternal’.

I alt er 11 ud af de 20 film instrueret af kvinder. 10 er spillefilmsdebutanter.

'Psykosia' af Marie Grahtø
'Harpiks' af Daniel Borgman

Nye danske talenter

Sammen med Politiken hylder WEEKEND de nye talenter, der kommer til at tegne fremtiden for dansk film. For andet år i træk uddeles Politikens Talentpris og en kontantpræmie på 50.000 kr. der skal hjælpe instruktørens næste projekt på vej. Fem nye danske spillefilm er i år nomineret til prisen, blandt andet Marie Grahtøs ’Psykosia’ og Jonas Arnbys ’Selvmordsturisten’.

Årets danske program byder også på tre unge film fra helt nye navne, skabt og finansieret udenom institutter, skoler og professionelle selskaber, der får verdenspremiere på WEEKEND: Jesper Isaksens ‘Victim of Love’, Christian Andersens ‘Ingen skal sove’ og Ivan Elmers ‘Blurred Vision’. I den anden ende af det danske filmspektrum præsenteres en Special Screening af årets dyreste og største danske film, Lone Scherfigs ‘The Kindness of Strangers’, der åbnede verdens største filmfestival i Berlin tidligere på året.

Det danske program rækker også udover København med en enkelt afstikker på Lolland. Det sker med Anna Sofie Hartmanns lokalforankrede ’Giraffe’, produceret af tyske Maren Ade (Min Far Toni Erdmann), der får danmarkspremieren på Lolland dagen inden visningen i København.

'The Lighthouse' af Robert Eggers

WEEKEND Specials

WEEKEND byder også på talks, fester, musik, flere film og festivalens første Young Master. I en alder af 36 og med blot tre film under bæltet, har belgiske Bas Devos allerede markeret sig som en af sin generations mest spændende auteurs, der i den grad formår at give den politiske virkelighed kunstnerisk kant. Hans anden spillefilm ‘Hellhole’ om følgerne af terrorangrebene i Bruxelles i 2016 havde premiere i Berlin i februar, og kun tre måneder senere i Cannes fik hans efterfølger ’Ghost Tropic’ premiere. Begge film kan opleves på WEEKEND, hvor Bas Devos kan mødes i samtale med den danske instruktør Rasmus Kloster Bro.

I det mere festlige hjørne er der jubilæumstalk og fest i anledning af, at Super16 fylder 20 år. Der er gode grin i de grænsesøgende komedier ‘Jojo Rabbit’, der løb med publikumsprisen på årets filmfestival i Toronto, og i ‘The Death of Dick Long’, og af de mere gispende slags i Robert Eggers ‘The Lighthouse’, en af årets med god grund mest hypede film, der effektivt vender vrangen ud på maskulin stolthed.

God WEEKEND!

Ena Sendijarević

Instruktør af "Take Me Somewhere Nice."

Ena Sendijarevica spillefilmdebut "Take Me Somewhere Nice” er historien om en hollandsk-bosnisk pige, der rejser tilbage til sine rødder for at besøge sin syge far og finde sig selv.

Gå ikke glip af “Take Me Somewhere Nice" på WEEKEND:

15. Nov kl. 19 i Cinemateket
Billetter

17. Nov kl. 15 i Empire Bio
Billetter

Se mere

Få festival i din inbox!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så du aldrig går glip af de seneste nyheder fra PIX.