buster
23.09—06.10 2019
Englishcph pix
Naturen er både idyllisk og skræmmende grum i Daniel Borgmans vilde og vildtvoksende, surrealistiske drama om at beskytte sine elskede og miste sig selv.
17
.
Nov
17:30
Billetter
Udsolgt
17
.
Nov
17:30
Billetter
Udsolgt

Politikens Talentpris 2019

Filmen er udtaget til Politikens Talentpris 2019. Prisen er stiftet for at hylde de nye markante talenter, der kommer til at tegne fremtiden for dansk film. Fem nye danske spillefilm er i år nomineret til prisen, der uddeles af Politiken Film & TV søndag den 17. november. Med prisen følger en kontantpræmie på 50.000 kr. der skal hjælpe instruktørens næste projekt på vej.

År

2019

Titel

Harpiks

original titel

Længde

92 min

Sprog

Dansk

Undertekster

Engelsk

Land(E)

Danmark

Medvirkende

Sofie Gråbøl, Peter Plaugborg, Ghita Nørby, Amanda Collin, Vivelill Søgaard Holm

Producere

Katja Adomeit, Peter Aalbæk Jensen

manuskript

Bo hr. Hansen

Distribution

Nordisk Film Distribution

Fotograf

Louise McLaughlin

Det lyder romantisk at vende civilisationen ryggen og leve i selvforsynende pagt med naturen, men vi skal ikke mange sekunder ind i Daniel Borgmans ‘Harpiks’, før vi forstår, at drømmen kan få en mareridtsagtig slagside. For Jens (Peter Plaugborg) og Maria (Sofie Gråbøl) er det en flugt. 

Da kommunen ville tvangsfjerne deres lille datter Liv, fingerede de hendes død, rejste dybt ind i skoven og gemte hende for omverdenen. Her har de isoleret sig lige siden, levende i ensomhed og efter egne regler. Men deres lille paradis tåler ikke omverdenens revision. Maria er med årene blevet så fed, at hun nærmest er vokset ud af sin krop og ikke længere kan forlade sin seng. Og Jens er vokset ud af sit gode sind, stadig mere paranoid og desperat for at skærme teenageren Liv (Vivelill Søgaard Holm) fra den verden, der lokker på den anden side af træerne. Da farmor (Ghita Nørby), den eneste der kender deres hemmelighed, aflægger uventet besøg, er korthuset allerede begyndt at ramle. 

‘Harpiks’ er en vild film. En vildtvoksende film i et vanvittigt, smukt kunstnerisk univers. På den ene side er det en film om det nære. Om retten til at være anderledes, om at søge naturen og beskytte dem, man elsker. Men samtidig er risikoen, at vi i forsøget på at beskytte vores nærmeste risikerer at isolere os selv. Vi lukker grænser, bryder sociale bånd og forvitrer i vores selvforståelse. For mennesket er ingen ø, og verden står ikke stille, selv om vi lukker øjnene for den. Man kan ikke balsamere nuet i harpiks, og det, der ikke får luft og lov til at leve, rådner og dør.

Dét er både den menneskelige og politiske historie i Borgmans film, hvor familien løber tør for social kapital, mens naturen gradvist forandrer sig fra idyl til farlig urkraft. Billederne er fulde af flaksende insekter, komposterede planter og rådne kadavere, og som Jens mister sin forstand, fortærer den vilde natur efterhånden deres hytte, indtil alt synes grænseløst. ‘Harpiks’ er et surrealistisk mareridt med noget på hjerte, og hvor er det fedt at se en dansk film, der i den grad tør løbe linen ud.

Instruktør

Daniel Borgman

Daniel Borgman er født i 1981 i Dunedin, New Zealand. Han flyttede senere til Danmark og blev i 2012 uddannet fra den alternative filmskole Super16 med den eksperimenterende afgangsfilm ‘How to Say Goodbye’. Hans kortfilm ‘Lars og Peter’ (2009) og ‘Berik’ (2010) blev begge udtaget til Cannes Filmfestival, hvor sidstnævnte vandt den prestigefyldte Grand Prix de la Semaine de la Critique. Borgmann spillefilmdebuterede med den prisbelønnede ‘The Weight of Elephants’ i 2013, der blev udtaget til Berlin Film Festival ligesom hans dokumentar ‘At elske Pia’ (2017). Hans tredje spillefilm ‘Harpiks’ fik verdenspremiere på Toronto Film Festival tidligere i år.

"I believe that curiosity and openness are exactly what’s needed right now. If you think about Trump, the refugee crisis, political values, Brexit and those kinds of things, a lot of people are jumping to condemn each other. But what the world really needs is for us to listen more and demand less."

No items found.