buster
23.09—06.10 2019
Englishcph pix

Les Misérables

En drone filmer politiet i et magtovergreb, og det bliver gnisten, der antænder den i forvejen højdramatiske spænding mellem bander, religiøse grupper og lovens håndhævere i en fransk ghetto. Inspireret af optøjerne i Paris i 2005 har Ladj Ly skabt en hårdkogt social thriller, der er lige så kontant underholdende som alarmerende.
15
.
Nov
19:00
Billetter
Udsolgt
16
.
Nov
17:00
Billetter
Udsolgt
År

2019

Titel

Les Misérables

original titel

Længde

102 min

Sprog

Fransk

Undertekster

Engelsk

Land(E)

Frankrig

Medvirkende

Damien Bonnard, Alexis Manenti, Djebril Zonga

Producere

Toufik Ayadi, Christophe Barral

manuskript

Ladj Ly, Giordano Gederlini, Alexis Manenti

Distribution

Filmbazar

Fotograf

Julien Poupard

Når man ser alle de mange viftende flag i åbningsscenerne af ‘Les Misérables’, kunne man godt tro, at filmen er en genindspilning af Victor Hugos klassiske roman om den blodige revolution i 1832. Det er den ikke. Ladj Lys debut, der vandt juryprisen i Cannes, er derimod inspireret af oprørerne i Paris i 2005. Den udspiller sig i forstadskvarteret Montfermeil, hvor Hugo i sin tid boede, og som i dag er en smeltedigel af forskellige etniske grupper. Og flagene skyldes VM-sejren i fodbold sidste år, der for en stund lader alle beboerne forene og føle sig som franske.

Stephané er ny i politiets bandeenhed og får af kollegerne den hårde introduktion til kvarterets mange grupperinger, hvor beboerne lever efter hudfarve, religion og penge i et konstant højspændt hierarki. Da et tilrejsende cirkus af sigøjnere får stjålet en løveunge, antændes krudttønden, og da en drone efterfølgende filmer politiets hårdhændede fremfærd mod tyven, blæses kampen mellem de sorte, det muslimske broderskab og politiet selv vidt åben. For optagelserne er guld værd, hvis man skal have krammet på strisserne. 

‘Les Misérables’ er en højspændt thriller på en klar socialpolitisk baggrund. Instruktør Ly bor selv i Montfermeil, og alle filmens hændelser er baseret på hans egne oplevelser. Han bringer os effektivt helt ned i miljøerne, på kaffebarerne, klubberne og gadehjørnerne inden han for alvor skruer op for den kontante action. Og samtidig har han - som filmens drone - evnen til at løfte sig over gadeplan og vise os de strukturelle problemer.

Ly kan lide sit hårdkogte hood, hvor mere end 30 nationaliteter bor opgang mod opgang. Og han portrætterer filmens personer uden fordomme. Der er brodne kar i alle klaner, og selv om der også er racistiske og korrupte røvhuller blandt Stephanés kolleger, er politiet heller ingen skurk her. Men arbejdsløshed og et politisk klima, der stadig presser forholdene for immigranter og socialt udsatte, gør situationen stadig mere anspændt, indtil frustrationerne koger over som det skete i Paris i 2005.

‘Les Misérables’ mikrokosmos er et billede på spændinger i mange europæiske storbyer, fortalt med eksplosiv nerve, et fascinerende mangefarvet persongalleri og et effektivt højt tempo, der understreger, at kvalitetsunderholdning kan gå hånd i hånd med helt centrale politiske opråb. Der er ikke mange film, man kan sige det om!

Instruktør

Ladj Ly

Ladj Ly er født og opvokset i den parisiske forstad Montfermeil, og er bedst kendt for sine web-dokumentarer, der skildrer de sociale og politiske realiteter i Frankrigs forstæder. Efter optøjerne i Paris i 2005 lavede han dokumentaren ‘365 Days in Clichy-Montfermeil’ (2007). Efterfølgende instruerede han ‘365 Days in Mali’ (2014), der ligeledes sætter spot på en region i uro. Hans kortfilm, ‘Les Misérables’ (2017) er blevet vist på mere end 20 internationale festivaler og vundet flere priser, blandt andet på Clermont-Ferrand Short Film Festival. ‘Les Misérables’ er Ly's første spillefilm, baseret på hans kortfilm fra 2017.

“In this film, I talk a little about my life, my experiences and those of my relatives. Everything in it is based on actual events: the jubilation of the World Cup victory, of course, the arrival of the new cop in the neighborhood, the drone, even the stolen lion and the gypsies. For five years I filmed everything that went on in my neighborhood, particularly the cops. The minute they’d turn up, I’d grab my camera and film them, until the day I filmed a real police blunder. I wanted to show the incredible diversity of these neighborhoods. I still live there: it’s my life and I love filming there. It’s my set!”

No items found.