buster
23.09—06.10 2019
Englishcph pix
Spændingerne mellem teenagepiger, der for tidligt er blevet mødre, og nonner, der aldrig skal være det, bobler i Maura Delperos skarpsindige og varmt underholde spillefilmdebut, der vandt tre priser på årets filmfestival i Locarno.
16
.
Nov
16:30
Billetter
Udsolgt
17
.
Nov
19:00
Billetter
Udsolgt

Mød Maria Barfod

Dj og mor er blot få af de betegnelser, som Maria Barfod kan beskrives med. Inden filmvisningen d. 17. november vil Maria Barfod introducere filmen og perspektivere til hvordan hun selv opretholder en balance mellem de to, til tider konfliktende kvindeidealer, som MATERNAL illustrerer. Om at navigere i at kysse sin søn og dominere dansegulvet, om følelsen af at være ubrugelig og uduelig, eller følelsen af at være uovervindelig som Kanye West.

År

2019

Titel

Maternal

original titel

Hogar

Længde

91 min

Sprog

Spansk, italiensk

Undertekster

Engelsk

Land(E)

Italien, Argentina

Medvirkende

Lidiya Liberman, Denise Carrizo, Augustina Malale, Isabella Cilia

Producere

Nicolás Avruj, Diego Lerman, Alessandro Amato, Luigi Chimienti, Marta Donzelli, Gregorio Paonessa

manuskript

Maura Delpero

Distribution

Charades

Fotograf

Soledad Rodriguez

Maura Delperos fascinerende debutfilm er baseret på et paradoksalt, kvindeligt mikrokosmos midt i vores moderne verden: Et hjem for enlige teenagemødre i Buenos Aires, Argentina, drevet af italienske nonner. I et land uden fri abort bliver purunge mødre, ikke meget mere end børn selv, således passet af kvinder, der har valgt aldrig selv at blive gravide. Med alle de misforståelser, det skaber, når man - helt bogstaveligt og i enhver overført betydning - ikke taler samme sprog. Delpero har arbejdet i fire år på et sådant hogar, som hjemmene kaldes i Argentina, og samlet inspiration til et intelligent iagttagende og overraskende morsomt drama om grænserne for kvinderoller, venskab og moderlighed, i treenigheden mellem to unge mødre og en ikke meget ældre søster.

Fati og Lu er begge 17 år, bedste venner og med deres 3-årige børn veteraner på hjemmet. Fati, der er gravid i niende måned med barn nummer to, er mistroisk overfor tilværelsen, der allerede har givet hende for mange hug, mens den langt mere umiddelbare Lu ikke kan få nok af den. Da vi møder hende, er hun ved at gøre sig klar til sin månedlige friaften i byen og modtager af samme grund en reprimande fra nonnerne for brug af deodorant på upassende steder. 

Søster Paola er novice fra Italien, netop ankommet til hjemmet for at afslutte sin prøvetid og afgive sit nonneløfte. I selskabet med de unge mødre bliver hun for alvor opmærksom på den pris, kaldet kræver, og da Lu stikker af med en voldelig kæreste, tager Paola hendes datter Nina under sin vinge og overskrider dermed både formelle og eksistentielle grænser. 

Som flere andre instruktører i årets program har Delpero en baggrund i dokumentarfilm, og det kan mærkes både i scenernes autenticitet og i de præcise iagttagelser af de mange følelser, forventninger og afsavn, der udspiller sig i og mellem de tre kvinder. Der er en umiddelbarhed i dramaet og stor kompleksitet i dets kontekst. En vibrerende nerve mellem to verdener, som understreges af, at filmens nonner spilles af italienske skuespillere, mens pigerne på hjemmet er argentinske amatører, hvoraf nogle som Augustina Malale, der spiller Lu, selv kommer fra et ‘hogar’. 

‘Maternal’ tager os med ind i et ellers lukket univers og giver os et varmblodet og nuanceret indblik i moderskab, kærlighed og de mange roller, unge kvinder stadig må tage på sig, hvad enten det er skæbne eller kald.

Instruktør

Maura Delpero

Maura Delpero er født i 1975 i Bolzano, Italien. Hun er uddannet i Litteratur fra Bologna og Paris og har læst dramaturgi og manuskriptskrivning i Buenos Aires. Hun står bag flere prisvindende dokumentarfilm, hvori hun udforsker grænsen mellem fiktion og non-fiction, blandt andet ‘Nadea and Sveta’ (2012), som blev nomineret til en David di Donatello Award, samt modtog flere priser på Torino Film Festival. Hendes spillefilmdebut ‘Maternal’ (Hogar) havde premiere på Locarno Film Festival, hvor den var nomineret til Den Gyldne Leopard.

“This was its inspiring image. A pregnant adolescent is visually striking, a teen mum is a moving contradiction. Nevertheless, a nonmother holding their baby was the epiphany that decisively gave birth to my film. I began to write a story in order to share with an audience the emotions I was breathing in this closed, paradoxical women’s house in which the precocious maternity of the girls cohabits with nuns’ lack of it.”

No items found.