buster
23.09—06.10 2019
Englishcph pix
En enkemands frieri kunne være redningen for en enlig mor til to, men absurde kulturelle normer driver hende i stedet mod tragedien i Mahnaz Mohammadis ægte og oprørende drama, der viser, hvordan traditioner og religiøs ortodoksi forhindrer forandringer i dagens Iran.
15
.
Nov
16:30
Billetter
Udsolgt
17
.
Nov
21:30
Billetter
Udsolgt
År

2019

Titel

Son-Mother

original titel

Pesar-Madar

Længde

102 min

Sprog

Persisk

Undertekster

Engelsk

Land(E)

Iran, Tjekkiet

Medvirkende

Raha Khodayari, Mahan Nasiri, Reza Behboodi, Shiva Ordooie

Producere

Mohammad Rasoulof, Farzad Pak, Kaveh Farnam

manuskript

Mohammad Rasoulof

Distribution

Beta Cinema

Fotograf

Askhan Askhani

De amerikanske sanktioner mod Iran presser befolkningen hårdt, og selv om Mahnaz Mohammadis debutfilm handler om en helt anden undertrykkelse, er følgerne af de storpolitiske repressalier uundgåelige.

På fabrikken, hvor den enlige mor Leila arbejder, er produktionen ved at gå i stå. Fyringerne hænger i luften, og da Leila er kvinde, eneforsørger og så hårdt spændt for, at hun har svært ved at nå at møde til tiden, står hun først for skud. Fabrikkens buschauffør Kazem har dog et godt øje til Leila. Hans frieri kan blive hendes udvej, men Kazem er selv enkemand og har en datter på alder med Leilas 12-årige søn Amir. Og eftersom traditionen forbyder en ung pige at bo under tag med sin stedbror, må Leila ofre sin søn, hvis hun vil redde sin familie. 

Det er dilemmaet i ‘Son-Mother’, der med usentimental følsomhed viser os den rå, urimelige virkelighed i dagens Teheran, og de ofre Leila må bringe, da hun anbringer sin søn på en døvstumme-skole, hvor elever får gratis kost og logi, og siden Amir, der for sin mors skyld må foregive hverken at kunne tale, høre eller se uretfærdigheden. 

‘Son-Mother’ har manuskript af den anerkendte iranske instruktør Mohammad Rasoulof, der to gange har vundet Un Certain Regard i Cannes, men filmens aftryk er i høj grad Mahnaz Mohammadis. Med sin baggrund i dokumentarfilm giver hun historien en stærk autenticitet ved at insistere på at bryde skellet mellem det offentlige og det private i det ellers så konservative Iran. Og som aktivist og kvinderettighedsforkæmper fortsætter hun sin kamp mod undertrykkelse og patriarkalske love. Eller som her religiøse og kulturelle traditioner, der er en usynlig men allestedsnærværende myndighed, der kontrollerer hverdagslivet for alle. 

‘Jeg prøver at holde et spejl op for folk i mine film og spørge dem: Et det her rigtigt? Er det sådan, du vil leve dit liv’, siger Mohammadi, der for længst er blevet udråbt som offentlighedens fjende af det iranske styre, og som flere gange har siddet fængslet for sine film og budskaber’. Senest fra 2014 til 2016, hvor hun afsonede en straf for at underminere den nationale sikkerhed, inden hun efter pres fra blandt andet en række franske filminstruktører blev løsladt og kunne påbegynde arbejdet på sin første spillefilm. Resultatet ‘Son-Mother’ understreger, at hun på ingen måde har opgivet sin kamp eller mistet sin relevans.

Instruktør

Mahnaz Mohammadi

Iranske Mahnaz Mohammadi, født 1975 i Tehran, har trukket overskrifter i medier som The Guardian, The Hollywood Reporter og Variety for sine prisvindende, systemkritiske dokumentarfilm ‘Women Without Shadows’ (2003) og ‘Travelogue’ (2006) og sin kamp for kvinders rettigheder i hjemlandet. Hun har været arresteret adskillige gange af de iranske myndigheder for sit aktivistiske arbejde, bl.a. i 2007, 2009, 2011 og senest i 2014, hvor hun blev idømt fem års fængsel. ‘Son-Mother’ er hendes første spillefilm, som havde premiere på Toronto International Film Festival i september 2019.

“It is hard for me to imagine Iranian life without tragedy. The moral obligation to tradition in very unsafe situations can be extremely cruel and very effective. Leila does not have any choice. Her life does not completely belong to her. She is supposed to live in a way that society wants for her. It is tradition that decides her fate. Amir has to pretend to be deaf to survive. In this ‘Son – Mother’ relationship, I try to show a critical view of our traditions and values imposed on us by the powers that be. We have become tools of our own oppression.”

No items found.