buster
23.09—06.10 2019
Englishcph pix
45-årige Justino tilhører Amazonasregionens oprindelige Desana-folk, men arbejder som sikkerhedsvagt på industribyens containerhavn. En dag rammes han af en gådefuld feber. Han har svært ved at holde sig vågen på jobbet om dagen, og om natten følger et mystisk dyr i hans fodspor. ‘The Fever’ er et fascinerende billede af kultursammenstød fortalt gennem Desanaernes kosmologi. Resultatet er overrumplende.
14
.
Nov
21:45
Billetter
Udsolgt
16
.
Nov
14:00
Billetter
Udsolgt
År

2019

Titel

The Fever

original titel

A Febre

Længde

98 min

Sprog

Turkano, Portugisisk

Undertekster

Engelsk

Land(E)

Brasilien, Frankrig and Tyskland

Medvirkende

Regis Myrupu, Rosa Peixoto

Producere

Leonardo Mecchi, Maya Da-Rin, Juliette Lepoutre

manuskript

Pedro Cesarino, Maya Da-Rin

Distribution

Still Moving

Fotograf

Barbara Alvarez

Manaus er en stor industriby klemt op mod Amazonas regnskov i det nordvestlige Brasilien. Justino er en mand med et ben i begge verdener. Han tilhører regionens oprindelige Desana-folk, men arbejder som sikkerhedsvagt på byens containerhavn. Han længes efter skovene, mens han datter søger den anden vej for at studere medicin i Brazil. Som hendes afrejse nærmer sig, bliver Justino ramt af en gådefuld feber. Han har svært ved at holde sig vågen på jobbet om dagen, og om natten følger et mystisk dyr i hans fodspor.  

Selv film, der forsøger at tegne et objektivt billede af oprindelige kulturer, har længe haft en tendens til at betragte dem gennem en romantisk prisme. Som naturfolk fastholdt på et tidligt kulturelt stadie, frem for at se dem som komplekse, samtidige samfund. Men der sker noget interessant i latinamerikansk film lige nu. Fra Guatemala, Brasilien, Peru og Argentina dukker fortællinger op, der giver regionens oprindelige folk et helt nyt filmisk sprog. 

Og det er præcis kernen i Maya Da-Rins eminente debut, der ikke forsøger at forstå Justino ud fra vores vestlige parametre eller forklare hans handlinger som allegorier, men i stedet at give plads til Desanaernes fortolkning og kosmologi, hvor feber er et budskab og grænser mellem mennesker og dyr er en sjælelig tilstand. Det er vildt fascinerende, og ganske tankevækkende, hvor svært det er at smide sit kulturelle åg og tage Justinos oplevelser for pålydende. 

For en gangs skyld er det vores verdensforståelse, der kommer til kort i kulturmødet, og det gør i sig selv ‘The Fever’ til et politisk budskab vendt mod præsident Bolsonaro og hans racistiske udfald mod ‘indianere uden sprog og kultur’ - uden at filmen behøver bevæge sig ned på det stadie.

Da-Rin, der tidligere har instrueret to dokumentarfilm om Amazonas’ folk, brugte seks års forberedelse, før hun fandt ind til sproget, folkene og historien i sin fortælling. Resultatet er en dyb, klog og underholdende film med et stærkt billedsprog og et indtrængende nærvær af amatøren Regis Myrupu, der som Justino vandt prisen for bedste hovedrolle på årets filmfestival i Locarno.

Instruktør

Maya Da-Rin

Maya Da-Rin, født i 1979 i Rio de Janeiro, er en brasiliansk filminstruktør og visuel kunstner. Hun er uddannet fra Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains og fra Sorbonne Université i Paris, hvorfra hun har en master i Film og Kunsthistorie. Hun har fået international anerkendelse for dokumentarfilmene ‘Terras’ (2009) og ‘Margem’ (2007), og hendes tidligere værker er blevet vist på film- og kunstfestivaler verden over, blandt andet på DokLeipzig og MoMA. Hendes spillefilmdebut ‘The Fever’ var udtaget til Locarno International Film Festival tidligere på året, hvor den konkurrerede om hovedprisen, Den Gyldne Leopard.

“The initial idea for this project emerged while I was shooting two documentaries in the Amazon region, where I met some indigenous families who had left their traditional territories deep within the forest to live in the city. I was also confronted with a new generation of urban indigenous people, who carried their traditions with them as they struggled to find their place in Brazilian society. The stories they told me about their experiences revealed the complex and tense relationship between indigenous cultures and Western civilization, which has marked Brazilian history since colonial times. Urged on by these encounters, I began to jot down my first notes for a movie centered on the relationship between two generations, a father and daughter living in Manaus.”

No items found.