buster
23.09—06.10 2019
Englishcph pix

Young Master: Bas Devos ‘Ghost Tropic’

Bas Devos er WEEKENDs Young Master og en af europæisk films mest spændende nye instruktører. I hælene på en midaldrende indvandrerkvindes vej gennem Bruxelles’ vinterkolde nat, er hans anden film i år en lavmælt og indfølt fortælling om at finde hjem. Fuld af spirende håb.
14
.
Nov
14:30
Billetter
Udsolgt
17
.
Nov
21:30
Billetter
Udsolgt
År

2019

Titel

Young Master: Bas Devos ‘Ghost Tropic’

original titel

Længde

85 min

Sprog

Fransk, arabisk

Undertekster

Engelsk

Land(E)

Belgien

Medvirkende

Saatia Bentaïeb, Maaike Neuville, Stefan Gota, Willy Thomas

Producere

Marc Goyens, Tomas Leyers, Benoit Roland, Nabil Ben Yadir

manuskript

Bas Devos

Distribution

Rediance

Fotograf

Grimm Vandekerckhove

Bas Devos’ portræt af livet i Bruxelles i efterdønningerne af terrorangrebene i 2016, ‘Hellhole’, havde premiere på årets Berlinale. Efter festivalen greb instruktøren kameraet igen, og blot tre måneder senere lå hans næste film klar til at åbne Directors Fortnight i Cannes. ‘Ghost Tropic’ er på én gang født ud af ‘Hellhole’ og dens formalistiske modsætning. For hvor den første film var skrevet og udviklet over flere år og optaget i minutiøst tilrettelagte tableauer, er ‘Ghost Tropic’ båret af sin umiddelbarhed, skabt ud af ren passion ifølge instruktøren selv, og optaget guerilla-style om natten i Bruxelles’ gader på bare 15 dage. 

Da Devos forberedte ‘Hellhole’ tilbragte han lang tid sammen med de unge indvandrere i Bruxelles’ forstæder. Fascineret af deres liv, deres familier og i særdeleshed af deres mødre - disse tavse kvinder under tørklæderne, der sidder i bussen, trisser gennem gaderne med deres trolleyer og forsvinder ind i de anonyme boligblokke.

‘Ghost Tropic’ er historien om en af dem. Efter en lang dag på arbejde falder 58-årige Khadija (Saatia Bentaïeb) i søvn i metroen. Da hun vågner på endestationen, har hun ikke andet valg end at gå hele vejen hjem ad Bruxelles kolde gader. En rejse til fods gennem mørket, hvor Khadija bliver nødt til både at bede om hjælp og give den til andre af nattens ensomme sjæle. 

Den kolde vinternat er filmes tidslige ramme, og på sin vis dens sjæl. Igen spiller Bruxelles nemlig en vigtig rolle i filmen, denne gang ikke som et ‘hellhole’, men som et metafysisk rum midt mellem virkelighed og drøm. Filmen er optaget på 16mm, der giver de mørke billeder tekstur og varme, og historien er båret af håb og varme, som kontrast - ikke bare til ‘Hellhole’, men til så mange indvandrerportrætter i dag.  

‘Jeg indså, at ‘Hellhole’ havde udeladt svar på de spørgsmål, filmen stiller - overvejende med vilje, fordi jeg ikke havde nogen’, forklarer Devos selv: ‘Men så, ganske langsomt, begyndte tingene at tage form i mit hoved. Måske var svaret ganske enkelt: Vi er alle mennesker, og hvis vi er åbne for hinanden, er der håb og lys. Og dér var min film’.

Bas Devos er WEEKENDs første Young Master. Du kan opleve både ‘Hellhole’ og ‘Ghost Tropic’ på festivalen og efter førstnævnte møde Devos i samtale om sit værk med den danske instruktør Rasmus Kloster Bro. 

Instruktør

Bas Devos

Bas Davos, der er født i 1983, har siden sin dimission fra den uafhængige kunstskole Sint-Lukas instrueret fire kortfilm, heriblandt ‘Taurus’, ‘Pillar’, ‘The Close’ og ‘We Know’. Hans første spillefilm ‘Violet’ (2014) vandt Berlinale Generations jurypris, blev udvalgt til MoMAs filmfestival for nye instruktører og blev vist på CPH PIX. Hans anden film ‘Hellhole’ havde premiere på Berlinale Panorama i februar 2019, herefter startede han med at filme sin tredje spillefilm ‘Ghost Tropic’, der fik sin premiere på Cannes’ sideprogram Directors Fortnight i Maj i 2019.

“For Ghost Tropic I wanted a short and intense creative process after the two drawn-out periods with ‘Violet’ and ‘Hellhole’. It was possible, without compromising the film, to shoot it over a short period. ‘Ghost Tropic’ will occupy a special place in my filmography because it was created out of pure passion and the desire of a group of filmmakers to make a film that goes beyond the usual well-worn paths. We really believed in this film. Because the original reason for coming together for this project lies with the irrefutable core of the story.”

No items found.