buster
23.09—06.10 2019
Englishcph pix

Young Master: Bas Devos ‘Hellhole’

Med to hyperaktuelle og imponerende smukke film om af finde hjem, identitet og håb i dagens Europa er Bas Devos en af europæisk films vigtigste nye stemmer - og WEEKENDs første Young Master. Se ‘Hellhole’ og mød Devos i samtale om terror, metropoler og filmkunst med den danske instruktør Rasmus Kloster Bro. Præsenteres i samarbejde med Copenhagen Film Fund.
16
.
Nov
16:30
Billetter
Udsolgt

Mød Rasmus Kloster Bro i samtale med Bas Devos

Rasmus er uddannet filminstruktør fra Super16 og debuterede sidste år med sin klaustrofobiske katastrofefilm ’Cutterhead', der er blevet vist på flere internationale festivaler, blandt andet på sidste års CPH PIX, hvor filmen var nomineret til hovedprisen New Talent Grand PIX.

År

2019

Titel

Young Master: Bas Devos ‘Hellhole’

original titel

Længde

87 min

Sprog

Fransk, arabisk, hollandsk, engelsk, italiensk

Undertekster

Engelsk

Land(E)

Belgien, Holland

Medvirkende

Willy Thomas, Alba Rohrwacher, Hamsa Belarbi, Amine Belhilal

Producere

Marc Goyens, Tomas Leyers

manuskript

Bas Devos

Distribution

Les Films du Losange

Fotograf

Nicolas Karakatsanis

Det var Donald Trump, der kaldte Bruxelles for et ‘hellhole’, men inden da, var Bas Devos allerede dybt nede i historien til sin anden spillefilm om tre vidt forskellige fremmede, der som tusinder af belgiere og immigranter forsøger at skabe et hjem i den mangefacetterede by, den amerikanske præsident lagde for had.

Da lufthavnen i Bruxelles og en metrostation i centrum blev ramt af terrorangrebene i marts 2016 skrev begivenheden sig uundgåeligt ind i manuskriptet. De blev isbjergets synlige top for et europæisk samfund, der kæmper med at håndtere de globale politiske spændinger, der skaber frygt og had i gaderne. 

‘Hellhole’ havde premiere på årets Berlinale i februar, og bare tre måneder senere, til Cannes i maj, var Devos klar med sin næste film og nok et portræt af den diverse virkelighed på gadeplan i EU’s hovedstad. Hans hyperaktuelle og meget cinematiske fortællinger gør ham til en af europæisk films vigtigste stemmer lige nu, og derfor er Bas Devos WEEKENDs første Young Master. Du kan opleve både ‘Hellhole’ og ‘Ghost Tropic’ på festivalen og møde Devos i samtale om sit værk med den danske instruktør Rasmus Kloster Bro. 

Samtalen følger visningen af ‘Hellhole’, instruktørens mosaiske portræt af tre fremmede personer, der strejfer hinanden og forsøger at finde identitet, hjem og mening i Bruxelles efter terrorangrebene. En flamsk doktor (Willy Thomas), hvis søn er jagerpilot i Mellemøsten, tvinges til at konfrontere sin ensomhed. En ung mand med algerisk baggrund (Hamza Belarbi) beder sin bror om en mistænkeligt enkel tjeneste. Og en italiensk kvinde (Alba Rohrwacher), der arbejder som tolk i Europa-Parlamentet, mister langsomt kontrollen over hendes ellers kontrollerede liv. 

Devos forsøger ikke at analysere eller forklare terroren i Europa, men snarere at reflektere over manglen på svar. Over den ensomhed og usikkerhed, det kan give, når vi helt ind på livet skal forholde os til følgerne af globale konflikter, immigration og søgen efter egen identitet. Han arbejder både i indhold og æstetik med intimitet, isolation, skrøbelighed, lys og mørke. Og fordi han skriver filmisk, er der en imponerende ro og sikkerhed i hver en scene, hvor det distancerede kamera diskret lukker os ind i personernes liv og lader os mærke deres tvivl. Deres søgen efter mening og deres bestræbelser på at gøre livet i helvedshullet til et fælles hjem.

Instruktør

Bas Devos

Bas Davos, der er født i 1983, har siden sin dimission fra den uafhængige kunstskole Sint-Lukas instrueret fire kortfilm, heriblandt ‘Taurus’, ‘Pillar’, ‘The Close’ og ‘We Know’. Hans første spillefilm ‘Violet’ (2014) vandt Berlinale Generations jurypris, blev udvalgt til MoMAs filmfestival for nye instruktører og blev vist på CPH PIX. Hans anden film ‘Hellhole’ havde premiere på Berlinale Panorama i februar 2019, herefter startede han med at filme sin tredje spillefilm ‘Ghost Tropic’, der fik sin premiere på Cannes’ sideprogram Directors Fortnight i Maj i 2019.

In their harshness and simplicity, the words used by prominent figures and the international press to describe the city I live in, have a darkly seductive quality. No-go-zone. Ghetto of misery. Jihadi Capital. Hellhole. In these politically charged times, there seems to be no place for nuance, complexity or even for imagination in the public debate. And so, for me, a space opens up for a film. A space for subtlety and doubt. A space to counter the weight of all this apparent darkness and doom. In exploring the smallest, the submicroscopic moments between very different people, I find something I consider real: our tendency towards the light. They say, after all, that we are in hell. So the only way out is up.

No items found.