Talenter 2020
Anders Ølholm & Frederik Louis Hviid
Makkerparret Frederik Louis Hviid og Anders Ølholm er aktuel med deres første spillefilm ‘Shorta’. En brændende politithriller, der rammer ned i Black Lives Matter-bevægelsen og racedebatten herhjemme: "Et stort fokus for filmen er at illustrere, hvordan had avler had.” Mød to af årets største danske filmtalenter.

Frederik Louis Hviid og Anders Ølholms instruktørdebut 'Shorta' har været længe undervejs. Alligevel rammer den ned i en tid, hvor Black Lives Matter-bevægelsen og racedebatten ruller herhjemme og i resten af verden og giver fornyet relevans til filmen. Titlen 'Shorta' er arabisk slang for politi, og filmen er instruktørduoens bud på en nervepirrende dansk actionthriller af international kaliber, der stikker til vores skråsikre idealer om lighed for loven. 'Shorta' er en fortælling om stigmatisering og had, og en adrenalinfyldt og brændende aktuel actionthriller fra kanten af samfundet.

'Shorta' er nomineret til CPH PIX's Talentpris 2020, der er stiftet for at hylde de nye, markante talenter, der kommer til at tegne fremtiden for dansk film. I den anledning har vi taget en snak med Anders Ølholm og Frederik Louis Hviid om det at debutere som spillefilminstruktører, om Jonny Cash og den perfekte filmklassiker. 

Fotograf: Mads Alexander Lund / CPH PIX

Hvorfor blev I filminstruktører? 

Frederik: Jeg har altid været opslugt af film. Helt tilbage fra min barndom. Og den dag i dag er film vitterligt stadig min eneste passion – så jeg kan dårligt forestille mig, hvordan det kunne have gået nogen anden vej. 

Anders: Jeg havde ikke noget valg. Sådan føltes det i hvert fald. Jeg har aldrig ville andet – eller været god til andet. Jeg elsker at fortælle historier. Historier kan bevæge os og den måde, vi ser verdenen på. Hjælpe os med at bearbejde oplevelser, vi har haft, og forberede os på dem, vi har til gode. Nogle gange kan det også være en flugt. Det er noget, mange rynker på næsen af, men som har været værdifuldt for mig. Særligt som barn. Dér søgte jeg ofte tilflugt i andre verdener, når livet var svært. Så det er en stor drivkraft for mig i dag at fortælle historier, der kan gøre det sammen for andre.

Hvad vil I gerne fortælle med filmen? 

Frederik: Der er nok ikke kun én ting, som vi gerne vil fortælle. Men et stort fokus for filmen er at illustrere, hvordan had avler had. Hvor farlig den agenda kan være i det lange løb. Hvordan frygt kan sætte ild under fordommene og få os til at glemme, hvem vi måske engang var. Det er nemt at vælge side og afskrive alle andre som værende forkerte. Men det synes vi ikke, man kan. Fordomme kommes kun til livs, hvis man imødekommer hinanden som mennesker – fulde af fejl og mangler. Det er en vigtig pointe.

Anders: Jeg håber, at ‘Shorta’ kan belyse vigtigheden i at forstå andre mennesker i stedet for blot at fordømme dem. At folk er sammensatte væsner, der både kan rumme gode og dårlige sider. Vi skal allesammen være bedre til at favne den kompleksitet, hvis vi nogensinde skal gøre os håb om at nå hinanden.

Hvorfor var det vigtigt for jer at debutere med netop den fortælling? 

Frederik: Det er en type filmgenre som jeg altid har drømt om at kaste mig over i en dansk kontekst. Og det er et emne, der optager mig meget. Jeg – såvel som Anders – har altid arbejdet mod at lave dén film, vi allerhelst ville se. En underholdningsfilm, der ville sit publikum noget. En film, der udover at kunne give en spændende biografoplevelse samtidig kan give stof til eftertanke. Måske endda bygge broer mellem holdninger og mennesker. 

Anders: Den var nødvendig for mig at fortælle. Jeg tænker ofte på scenen i ”Walk the Line”, hvor pladeproduceren spørger Johnny Cash, hvilken sang han ville synge, hvis han pludseligt blev ramt af en lastbil og lå døende i rendestenen. ”Hvis du kun havde tid til at synge én sang. Én sang, der siger noget om dig og den tid, du har brugt her på jorden, hvilken sang ville du så synge?” ‘Shorta’ er den sang for mig.

“Nogen gange føler jeg, at jeg er født under en heldig stjerne. Andre gange knokler jeg dag og nat. NÅR vi en dag vinder den Oscar, så gad jeg godt takke dem, der gjorde det muligt for mig at dedikere mig i sådan grad.“


Hvem er den første på jeres takketaler, hvis I en dag vinder en Oscar - eller talentprisen på CPH PIX? 

Frederik: Uh. Der er så mange. Det kræver jo en massiv opbakning fra alle omkring én, hvis man gerne vil lykkes med at lave film. Det er jo et ganske særligt – og ret sjældent - privilegium at kunne få lov til at dedikere sig til én ting så massivt, som det kræves for at nå i mål med et godt resultat. Nogen gange føler jeg, at jeg er født under en heldig stjerne. Andre gange knokler jeg dag og nat. NÅR vi en dag vinder den Oscar, så gad jeg godt takke dem, der gjorde det muligt for mig at dedikere mig i sådan grad. 

Anders: Jeg ville starte med at takke Akademiet – eller CPH PIX – og slutte af med at takke mine bedsteforældre. Det er i høj grad på grund af deres støtte og opbakning, at jeg er dér, hvor jeg er i dag. Min morfar live-oversatte hele Playtimes katalog af dårligt synkroniseret kung fu-videofilm for mig, da jeg var knægt. De prøvede begge at overtale mig til at se noget andet end Druken Master og King of Kickboxers – og det lykkedes da også til sidst.

Hvilken filmklassiker ville I gerne selv have instrueret? 

Frederik: Jeg ville gerne have lavet ‘Seven’. Men i virkeligheden ville jeg nok hellere have Finchers version. Så jeg lader ham om den. Sådan har jeg det nok med de fleste af mine favoritter. Jeg ville heller aldrig røre ‘French Connection’, ‘Gomorrah’ eller ‘Profeten’. De er perfekte i de versioner, som de eksisterer i.

Anders: Der er jo uendelig mange! ‘Deerhunter’, ‘Elefantmanden’, ‘Exorcisten’, ‘Rocky’, ‘Dødens Gab’, ‘Det Grusomme Udefra’, ‘The Godfather’, ‘De Uovervindelige’, ‘Ondskabens Øjne’, ‘Hadet’, ‘Tolv Vrede Mænd’ og ‘De Syv Samuraier’ står for mig som noget nær perfekte film.

Hvem drømmer I om at arbejde sammen med i fremtiden? Der er frit slag.

Frederik: Uh, det er svært. Mahershala Ali er en vildt spændende spiller. Matthias Schoenaerts kunne være et andet bud. Kunne jeg spole tiden tilbage, ville jeg gerne arbejde med Gene Hackman.

Anders: Denzel Washington, Merryl Streep, Jeff Bridges, Frances McDormand, Viola Davis, Jean Claude Van Damme...Listen er lang. Jeg holder dog meget af vores hold på ‘Shorta’ og vil gerne lave film med dem i fremtiden.

“Film skal være et meritokrati.”

I har muligheden for at ændre én ting i filmbranchen. Hvad vil I ændre?

Frederik: Der er mange ting, som skal arbejdes på. Men at få styrket ligevægten på tværs af køn og etnicitet er absolut en af hovedprioriteterne. Skulle man vælge noget andet end det åbenlyse, kunne det være interessant at arbejde på, hvordan man kan styrke danske filmskaberes muligheder for at lave film til udlandet, som ikke nødvendigvis har et dansk udgangspunkt. 

Anders: Lige nu er der mange professionelle filmfolk, der føler sig ekskluderet fra branchen. Det så jeg gerne, at vi fik dæmmet op for. Film skal være et meritokrati.

Hvilken film burde alle se?

Frederik: Jeg synes, alle skulle se ‘Gladiator’ et par gange om året. Det kan godt være, at den er svulstig. Det kan godt være, at den til tider er for meget – men når Maximus, for første gang, træder ind på Colosseum badet i en sky af rosenblade, så er der ikke et øje tørt. Bogstaveligt talt. Håndværket i den film er ret enestående, synes jeg. Strength and Honor!

Anders: ‘Schindlers Liste’.

Hvis ikke I lavede film, hvad ville I så lave? 

Frederik: Jeg har også altid været interesseret i fotografi, måske havde jeg søgt den vej. Det er svært at sige. Jeg har aldrig rigtig seriøst overvejet noget andet. 

Anders: Skrive bøger

Et godt råd til andre unge instruktører? 

Frederik: Jeg stjæler den lidt fra Nike, men det er sandt ikke desto mindre. Bare gør det. Spring ud i det. Lav dine fejl og gør det bedre næste gang. Forbered dig til fingerspidserne og tag nogle chancer. Du skal stå med svarene og vide, hvad der er vigtigt, når alt kommer til alt. Det kommer ikke automatisk eller gennem medfødt talent. Det tror jeg i hvert fald ikke.

Anders: Følg din lyst og lav de film, du selv gerne vil se. Lad ikke andre mennesker diktere, hvilke historier, du skal fortælle.

Vi viser 'Shorta' mandag d. 7 december, og inviterer til efterfølgende samtale med forfatter Morten Pape, sociolog Aydin Soei og debattør Khaterah Parwani.

Læs mere om 'Shorta'
Instruktør

Anders Ølholm


Anders Ølholm er uddannet manuskriptforfatter fra Den Danske Filmskole i 2009. Han står bag manuskripterne til superheltetrillogien om Antboy og Fenar Ahmads kritikerroste ‘Ækte Vare’. I 2017 blev han nomineret til en Robert for sit manuskript til filmatiseringen af Jonas T. Bengtssons ‘Aminas Breve’. ‘Shorta’ er Ølholms spillefilmdebut, som han har skrevet og instrueret sammen med Frederik Louis Hviid.

Instruktør

Frederik Louis Hviid


Frederik Louis Hviid dimitterede i 2016 som instruktør fra den alternative filmskole Super16 med den prisbelønnede afgangsfilm ‘Halvmand’ med Jens Albinus i hovedrollen, som han modtog en Young Directors Award for i Cannes og en Robert-nominering i 2017. I sin tid på Super16 instruerede og skrev han også kortfilmene King (2015) og Adils Krig (2014). I 2019 instruerede han de to afsluttende afsnit i 3. sæson af Bedrag for DR. ‘Shorta’ er Hviids spillefilmdebut, som han har skrevet og instrueret sammen med Anders Ølholm.