Filmfotograf og instruktør Illum Jacobi har en baggrund som bjergbestiger. Han er optaget af temaer som den antropocæne tidsalder og menneskets forhold til naturen, hvilket går igen i alle hans tidligere filmprojekter. Det er også tilfældet med 'The Trouble With Nature’' der markerer Jacobis debut som spillefilminstruktør. En fortælling om en arrogant oplysningsmand, der rejser til de franske Alper for at søge guddommelig inspiration, men i stedet må indse, at han hader naturen.
'The Trouble With Nature' gemmer på en subtil kritik af det moderne menneske og dets trang til at kontrollere verden. Filmen er udtaget til CPH PIX Talentpris 2020, der er stiftet for at hylde de nye, markante talenter, der kommer til at tegne fremtiden for dansk film. Vi har i den anledning taget en snak med IIlum Jacobi om at debutere som spillefilminstruktør, om moder jord og franske krystaljægerfilm fra 80’erne.
“Filmen handler om den tvivl og forvirring, jeg selv har oplevet i mødet med naturen. Man kan sige, at det er den dummeste film, man kan lave om det emne og derfor et godt sted for mig at starte.“
Jeg kunne ikke forstå mine oplevelser i bjergene og blev forundret over vores forhold til naturen. Nu har jeg begyndt en filmisk undersøgelse i form af en trilogi, som starter her og fortsætter med en arktisk western.
At verden ikke kan reduceres til viden. Vi kommer aldrig rigtig til at forstå evighed, erosion eller ideen om det sublime, men det er alligevel inden for en sanselig rækkevidde.
Filmen handler om den tvivl og forvirring, jeg selv har oplevet i mødet med naturen. Man kan sige, at det er den dummeste film, man kan lave om det emne og derfor et godt sted for mig at starte.
Jorden. Tak for episke locations, guddommeligt lys og alt, hvad du har givet til den her film.
“Film og kunst forholder sig til bevægelser i menneskesynet, og er med til at definere det”.
Det er en næsten pervers tanke for mig. Man kan ikke føde andres børn, og jeg er meget ydmyg overfor klassiske værker.
Amazonas. Drømmer om en junglefilm.
Vi bliver nødt til at have et mere kritisk blik på, hvilke historier vi fortæller og hvordan vi fortæller dem. Film og kunst forholder sig til bevægelser i menneskesynet, og er med til at definere det. Vi er lige nu i midt i et spændende skift, som gør op med fortidens fortællinger og der er brug for et blik, som udfordrer sig selv.
I øjeblikket ser jeg franske krystaljægerfilm fra 80’erne. Der er noget hallucinerende over jagten på evighedens krystalisering.
Jeg har altid været meget glad for at stå på ski.
Jeg er hverken ung eller erfaren nok til at give råd.
Vi viser 'The Trouble With Nature' lørdag d. 12 december, og inviterer til efterfølgende samtale mellem instruktør Illum Jacobi og museumsinspektør Henrik Holm fra Statens Museum for Kunst.
Illum Jacobi (født 1977) er uddannet filmfotograf fra Den Danske Filmskole. Han har en baggrund som bjergbestiger og har været på ekspeditioner i både Arktis og Amazonas, hvor han har arbejdet som “high-altitude”-fotograf. Temaer som den antropocæne tidsalder og menneskets forhold til naturen går igen i alle hans filmprojekter, hvilket også er tilfældet med ‘The Trouble With Nature’, der markerer Jacobis debut som spillefilminstruktør. ‘The Trouble With Nature’ havde verdenspremiere i Bright Future Competition på International Film Festival Rotterdam i januar 2020.