Talenter 2020
Malou Reymann
Malou Reymann debuterede tidligere i år med spillefilmen 'En helt almindelig familie', der nu er udtaget til Talentprisen 2020 på årets udgave af CPH PIX. Filmen er instruktørens egen personlige fortælling om at genfinde kærligheden til sin transkønnede far: “Jeg ville gerne bringe transkønnethed ind i en helt almindelig dansk virkelighed, ikke som en sensation, men som en menneskelig erfaring.” Mød et af årets største danske filmtalenter.

Malou Reymann var selv barn, da hendes egen far sprang ud som kvinde. Med sin instruktørdebut 'En helt almindelig familie' gengiver hun forløbet i en elskelig, 90’er-kitschet film fuld af smertefulde terapitimer, akavede ferier og hjertevarme stunder far og datter imellem. 

Filmen reflekterer over vores syn på kernefamilien og normalitetsbegrebet og er udtaget til CPH PIX's Talentpris 2020, der er stiftet for at hylde de nye, markante talenter, der kommer til at tegne fremtiden for dansk film. I den anledning har vi taget en snak med Malou om at debutere som spillefilminstruktør, om at have fundet sin helt rette hylde og om Netflix og HBO.

Foto: Mads Alexander Lund / CPH PIX

Hvorfor blev du filminstruktør? 

Jeg har villet være filminstruktør lige siden, jeg var 13 år. Alligevel prøvede jeg i mange år at finde på andre ting, jeg skulle blive i stedet, fordi det ikke føltes som noget, jeg kunne være. Men jo mere, jeg vendte mig væk fra ambitionen om at blive filminstruktør, jo mere forkert føltes alting. Jeg oplever det som en nødvendighed at være i skabende processer, hvor jeg udfolder filmiske fortællinger.  

Hvad vil du gerne fortælle med din film? 

Jeg ville gerne bringe transkønnethed ind i en helt almindelig dansk virkelighed, ikke som en sensation, men som en menneskelig erfaring, oplevet i en familie, som det er nemt at identificere sig med. 

Hvorfor var det vigtigt for dig at debutere som spillefilminstruktør med netop den fortælling? 

Det var det heller ikke. Jeg prøvede at debutere med en anden film, men jeg fik afslag. Når det er sagt, så er jeg meget glad og taknemmelig for at tingene skete, som de skete, og at jeg fik mulighed for at debutere med denne film. Det var det helt rigtige for mig, og jeg tror også, det var helt rigtigt, at det skete lidt tilfældigt.

Hvem er den første på din takketale, hvis du en dag vinder en Oscar - eller talentprisen på CPH PIX? 

Min mand.

Hvilken filmklassiker ville du gerne selv have instrueret?

Den præmis kan jeg ikke gå med på. Men jeg er meget taknemmelig for alle de vidunderlige film, der er blevet skabt gennem tiden. 

Hvem drømmer du om at arbejde sammen med i fremtiden? Der er frit slag.  

Sådan tænker jeg faktisk ikke. Jeg drømmer om at få lov til at realisere de projekter, jeg arbejder på. 

“Der er et kæmpe problem med ensretning i vores medievaner. Alle ser Netflix og HBO, mig selv inklusiv, og vi giver nogle ganske få spillere kæmpe magt over, hvad der skal produceres og hvad vi skal se.”

Du har muligheden for at ændre én ting i filmbranchen. Hvad vil du ændre? 

Efter jeg fik et barn har jeg tit tænkt “det er derfor, at der ikke er særlig mange kvinder i det her fag”. Det er benhårdt, super usikker indkomst, uforudsigeligt arbejdsliv, stramme deadlines og en branche, der er indrettet til en bestemt type arbejdsliv. Det ville være dejligt, hvis man bare lige sådan kunne gøre det nemmere at være ung kvinde i branchen. Men jeg tror, det er en langsommelig udvikling, hvor det er alle de små og personlige kampe, vi hver især og sammen må kæmpe for at skabe en mere favnende og divers filmbranche. 

Hvilken film burde alle se?   

Sorry, men igen er jeg ikke med på præmissen ;-) Der er et kæmpe problem med ensretning i vores medievaner. Alle ser Netflix og HBO, mig selv inklusiv, og vi giver nogle ganske få spillere kæmpe magt over, hvad der skal produceres og hvad vi skal se. Så i stedet for at svare, vil jeg hylde alle de små distributører og festivaler, som elsker film, og som kæmper for at få film, som ellers ville blive overset, ud til et publikum. 

Hvis ikke du lavede film, hvad ville du så lave? 

Jeg prøvede ihærdigt at blive noget andet, men måtte sande, at der virkelig ikke er noget andet i verden, som jeg hellere vil lave. Hvis jeg skulle tænke i alternativer, så ville det være en helt anden livsstil, hvor min familie og jeg boede i et slags selvforsynende fællesskab på landet, hvor man er hjemme med sine børn. 

Et godt råd til andre unge instruktører? 

Tro på, at du har noget at fortælle, brug dig selv, vær ærlig, åben og sårbar, men mist ikke din egen retning. Og vær tålmodig og pas på dig selv undervejs.

Se 'En helt almindelig familie' torsdag den 10. december i Grand Teatret, hvor instruktør Malou Reymann introducerer og Madame Lou Camille Nielsen læser højt fra sin seneste roman ‘Lamento’.  

Læs mere om 'En helt almindelig familie'
Instruktør

Malou Reymann


Malou Reymann (født 1988) er uddannet i Litteraturvidenskab fra Københavns Universitet og i Directing Fiction fra the National Film & TV School i England fra 2015. Udover en baggrund som skuespiller, har Reymann instrueret en lang række anerkendte kortfilm, blandt andet ‘Seksten en halv time’, der var nomineret til en Robert i 2013 og ‘13’, der vandt prisen for bedste kortfilm på Odense Film Festival i 2010. Reymanns novellefilm ‘Afvej’ blev vist på en række festivaler, heriblandt CPH PIX i 2015. ‘En helt almindelig familie’ er hendes debut som spillefilminstruktør. Filmen fik verdenspremiere på International Film Festival Rotterdam tidligere på året, hvor den vandt VPRO Big Screen Award.  


Instruktør